BikeShow    ETUSIVU    MOOTTORIPYÖRÄT   AUTOT   KUVAGALLERIA    AJANKOHTAISTA   

  • Customit ja chopperit - HarDarse - Harley-Davidson FXSTD

    Pyörän ideointi käynnistyi alitajuisesti muutama vuosi sitten kun järkytyksekseni näin valokuvan itsestäni edellisen pyöräni (1992 Fatboy) päällä. Se pyörän ja miehen yhdistelmä näytti omiin silmiin totaalisen naurettavalta. Olen 191cm/100kg mies joten pyörä näytti allani ikään kuin Fatboyn pienoismallilta, mopolta suorastaan.

    Vähitellen mieleeni alkoi piirtyä mielikuva pyörästä jota kuvaisi parhaiten adjektiivit iso, pelkistetty ja persoonallinen. Samalla halusin ripauksen vanhanaikaisuutta mutta sekoitettuna uudempaan sähkötekniikkaan. Tärkeintä oli kuitenkin se, että pyörä näyttäisi allani sopivan kokoiselta ja että jo kaukaa pyörän nähdessä syntyy mielikuva isosta pyörästä. Samalla pyörän piti olla semmoinen ettei kellään olisi samanlaista. Tässä on kuulemma onnistuttu kun olen saanut palautetta kavereilta jotka ovat joskus nähneet minut tien päällä. Tähän ison pyörän mielikuvaan vaikuttaa tietenkin mm. se, että pyörä on melko pitkä olematta kuitenkaan chopperi ja keula on massiivinen. T-palat ovat 34cm leveät ja etupyörän leveys on 200mm. Pyörä valmistui heinäkuussa 2015 ja se on tehty ajettavaksi. Nykyään pyörässä on myös etulokari joka on melko huomaamaton.

    Jos pyörän tarina kiinnostaa tarkemmin voit lukea siitä blogistani: Hardarse.wordpress.com

    Pyörän speksit:

    Aihio: USA:sta tuotu kolaroitu vm. 2000 HD FXSTD Softail Deuce josta täysin alkuperäisessä kunnossa moottori, vaihdelaatikko ja suurin osa rungosta.

    Moottori: Twincam 88 kuutiotuumaa, kaasutinversio

    Akseliväli: 187 cm (alkup. 169 cm), Pyörän kokonaispituus: 252 cm

    Renkaat: takana 240/40R18, edessä: 200/50R18, Metzeler ME 880 Marathon

    Tankki: Sportster tarviketankki 3,5 gallonaa/ n.13 litraa. Kulutus 5,3l/100km. Varatankille menee 180km kohdalla ja meno hyytyy kokonaan 215km kohdalla jolloin tankkiin menee 11,5 litraa bensaa. Tankin kallistuksesta johtuen n. 1,5 litraa tilavuudesta jää siis hyödyntämättä.

    Penkin nahkapäällystys: Mika Kulju

    Mittari: Motogadget Motoscope Mini + Handlebar Top Clamp

    Vilkut sarvien päissä: Motogadget

    Ohjaustanko: 1,5″ paksusta tangosta ja 13″ korkea. Handmade by Upi.

    Akku: Aliant YLP 14Ah litium-akku (mitat: L 114, W 69, K 90, m=740g)

    Moottorin ohjausboxi: Altmann AMM – P3

    Releet korvattu: Custom Only Black Box 2

    Pakoputki: Vance & Hines Bid Radius 2 to 1

    Pyörän rakentaminen (runkomuutokset, hitsaukset, sorvaukset, tekniikan kasaus ja sovitus, penkin runko jne.): Upi Haapamäki Upi’s Garage

    Pyörän suunnittelu ja sähkötyöt: Tero Hurtamo

    (Teksti: Tero, kuvat: Aleksi)


    » MOOTTORIPYÖRÄT » Customit ja chopperit